Az Újpesti Baross utca „elveszett” villamosa

Az Újpesti Baross utca „elveszett” villamosa

Ha kisétálunk a Komplex Újpesti Baross irodaház főkapuján, akkor a Baross utcára jutunk (ez idáig nem túl nagy meglepetés… 🙂 ), amelyen ha végignézünk, akkor a szokásos közvilágítást ellátó lámpaoszlopok helyett „furcsa” fém villanyoszlopokat is láthatunk, melyek manapság már csak a lámpatesteket látják el árammal.

Ezek a villanyoszlopok eredetileg a villamos felsővezetékét tartották.

Villamos? Hol, mikor, miért?

Nézzük meg!

A nyolcas, azaz „megyeri” villamos története a XIX. század végére nyúlik vissza: a BURV (Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Rt., köznapibb nevén „BÚR-vasút”) 1896. januárjában nyitotta meg idáig közlekedő viszonylatát, mely a Lehel tértől járt a megyeri kápolnához. A vonal mellé egy kocsiszínt is felépítettek, ez a mai Angyalföld üzemegység, melynek neve külön érdekes, ugyanis újpesti területen fekszik (az egykori Újpest kocsiszín pedig a mai Angyalföldön van. A „megyeri” vonalnak később több szárnyvonala is kiépült, például Rákospalotára, vagy a Népszigethez, utóbbi, Duna-parti szárnyvonal csak ipari célokat szolgált, bár az első hónapokban valószínűsíthetően volt rajta személyforgalom is. Az eredeti megyeri vonalat 1911-ben meghosszabbították, és egy hurkot is építettek hozzá, mely bejárta a környék utcáit, ez lett a későbbi 8-as villamos egyvágányú óriás-hurokvágánya. A belső végállomása is változott, kezdetnek bevezették a Berlini (ma Nyugati) térre. A korábban betűjelzéses („B”) járatot a BSzKRt. kettévágta: a Megyer és az újpesti városháza közötti szakaszon közlekedő viszonylat a 93-as számot kapta, a vonal másik része pedig a 92-es lett.
1955-ben a villamos és trolibuszok közötti számütközés elkerülése érdekében az FVV a villamosjáratainak jelzését 1 és 69 közé sorolta be, így a 93-as viszonylat is új jelzést kapott: az újpesti István tér és a mai Aschner Lipót tér között közlekedő viszonylat augusztus 8-án a 8-as számot vette fel.

Képek a 8-as villamosokról a Baross utcában.





A hetvenes évek elejétől terelték át a szállításokat fokozatosan a közútra, ez is – az egyvágányú pályán és az alacsony forgalmon kívül – a Baross utcai vágányok megszüntetését indokolta. A 8-as vonalon 1980. december 31-én haladt el az utolsó, utasokat szállító villamoskocsi, az iparvágányok kiszolgálása még két évig megmaradt. A sínek még 2002 nyaráig láthatóak voltak, azóta a Baross utcában a kockakőben megbúvó sínek helyére aszfaltréteg került.

Videó a 8-as villamos egykori nyomvonaláról (Vasúti Urbex #7 – Az újpesti 8-as villamos nyomában)

-gp.-

Felhasznált irodalom: Budapest elveszett sínei, IHO

Tetszett a cikk? Ossza meg másokkal is!